Urheiluseuroilla rooli vain juhlapuheissa?
Liikunta – tai pikemminkin liikkumattomuus – on noussut viimeisen vuoden aikana vahvasti yhteiskuntapoliittiseen keskusteluun. Jopa niin vahvasti, että liikkuminen näkyy myös aiempaa vahvemmin työnsä pian aloittavan uuden hallituksen uunituoreessa hallitusohjelmassa. Hallitus on asettanut tavoitteekseen kääntää liikkuminen kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. Tämän toteutumiseksi laaditaan liikunnallisen elämäntavan ja toimintakyvyn poikkihallinnollinen ohjelma. Olympiakomitea kommentoi hallitusohjelmaa tiedotteessaan, toteamalla, että hallitusohjelmassa toteutuu liikunta- ja urheiluyhteisön esille nostamia tavoitteita kattavasti. Itseäni jäi kuitenkin mietityttämään, että jäikö seuratoiminta myös hallitusohjelmassa liikkumisen ja huippu-urheilun jalkoihin.
Suomi liikkeelle
Hallitusohjelma sisältää kolmen sivun kuvauksen Suomi
liikkeelle -ohjelmasta. Ohjelman tavoitteena on kääntää liikkuminen kasvuun
jokaisessa ikäryhmässä. Tavoite on hyvä ja tärkeä. Myös näkemys siitä, että
tavoitteen saavuttaminen edellyttää monipuolisia toimenpiteitä yhteiskunnan eri
sektoreilla on nähdäkseni oikea.
Ohjelmaan on luvassa 20 miljoonan euron vuosittainen
rahoitus hallituskauden ajan.
Hallitusohjelmassa Suomi liikkeelle-ohjelmaa avataan kuudentoista
toimenpiteen avulla. Toimenpiteissä korostuu vahvasti päiväkotien ja erityisesti koulujen
merkitys liikunnallisen elämäntavan luomisessa. Yli kolmasosa toimenpiteistä tähtää
liikkumisen lisäämiseen osaamista, toimintatapoja tai liikkumisen edellytyksiä
kehittämällä eri koulutustasoilla.
Lisäksi toimenpiteitä on tarkoitus kohdistaa hyvinvointialuille,
neuvoloihin, puolustusvoimiin, työantajiin, kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen,
luonnon virkistyskäyttöön sekä liikunta-alan yrittäjien toimintaedellytyksiin.
Monen toimenpiteen toteuttaminen näyttäisi jäävän
kuntatasolle. Toivottavaa onkin, että hallitus kannustamisen lisäksi osoittaa
kunnille myös rahoitusta esimerkiksi päiväkotien ja koulujen pihojen
kehittämiseksi monipuolisiksi lähiliikuntapaikoiksi.
Yksi taho loistaa toimenpidekirjauksissa kuitenkin vain
poissaolollaan. Urheiluseuroille ei ole tunnistettu roolia Suomen liikkeelle
saamisessa. Urheiluseuroja koskettavaksi kirjaukseksi on tulkittavissa
toimenpide koulupäivän jälkeisen liikunnan harrastamisen erilaisia toteutustapojen,
kuten harrastesetelin, kokeilemisesta. Mutta tässäkään kirjauksessa ei sanota,
että tätä toimenpidettä olisi tarkoitus kehittää ja kokeilla juuri seuratoiminnan tarpeet ja
mahdollisuudet huomioiden.
Hallitusohjelmassa toki todetaan, että urheiluseurojen asiantuntemusta
hyödynnetään Suomi liikkeelle -ohjelman toimenpiteiden valmistelussa. Kun
hallitusohjelmassakin ääneen sanottu realiteetti on kuitenkin se, että ”hallitusohjelman
kirjauksia ja muita toimenpiteitä toteutetaan vaalikauden kehyksen
mahdollistamissa rajoissa”, niin realismi lienee, että uusien avausten ja toimenpiteiden
sijaan ohjelmaan kirjattujakin toimenpiteitäkin joudutaan poispriorisoimaan.
Toivottavasti Suomi liikkeelle -ohjelma saavuttaa
tavoitteensa ja saa suomalaiset liikkeelle. Suomalaisten urheiluseurojen
toimintaedellytyksiä se ei kuitenkaan näyttäisi juurikaan parantavan.
Huippu-urheilu näkyy hallitusohjelmassa
Suomi liikkeelle -ohjelman lisäksi myös huippu-urheilu on
huomioitu hallitusohjelmassa. Urheilijoiden näkökulmasta yksi merkittävin ja
myös erittäin kannatettava kirjaus on lupaus korjata urheilijoiden
sosiaali-, työttömyys- ja eläketurvan puutteita.
Hallitus lupaa myös parantaa urheilijoiden edellytyksiä
edetä ammattimaisesti maailman huipulle. Tätä on ilmeisesti tarkoitus tehdä
erityisesti edistämällä urheilijoiden kaksoisuraa, vahvistamalla
urheiluyläkoulujen, toisen asteen urheiluoppilaitosten ja
huippu-urheilijamyönteisten korkeakoulujen asemaa sekä vakiinnuttamalla
ammatillisten urheiluoppilaitosten rahoitus. Tältä osin nuorten huippu-urheilijapolkuun
viime vuosina vahvasti kuulunut urheiluakatemiatoiminta näyttäisi saavan entistäkin
vahvemman aseman suomalaisessa urheilujärjestelmässä.
Hallitus näyttää myös uskovan huippu-urheilun esikuvavaikutuksen
liikuntaa lisäävään vaikutukseen tutkimustuloksia enemmän. Tästä indikoivat kirjaukset
huippu-urheilijoista innostavina esikuvina ja tavoite kasvattaa entisestään Suomen rooliaan
kansainvälisenä liikunta- ja urheilutapahtumien järjestäjänä.
Hallitusohjelman pari mielenkiintoista huippu-urheiluun
vaikuttavaa yksityiskohtaa löytyy kuitenkin liikuntapolitiikan ulkopuolelta. Hallitus
suunnittelee nostavansa mm. liikuntapalveluiden ALV-kantaa nykyisestä 10 %:sta
14 prosenttiin. Huippu-urheilun näkökulmasta tällä on merkitystä mm. urheilutapahtumien
lippujen hintoihin. Nähtäväksi jää joutuuko maksumieheksi urheilutapahtumien järjestäjät
vai kuluttajat. ALV-kannan nousun merkittävyyttä jokainen voi arvioida 30 euron
pääsylipun esimerkin kautta. Tällä hetkellä verottaja ottaa jokaisesta lipusta
2,73 € siivun. Jatkossa järjestävälle taholle jää vajaa euro vähemmän, verottajan
kassan kasvaessa 3,69 €/lippu.
Toinen mielenkiintoinen asia on Salon Seudun Sanomien
urheilutoimittajan ja valtakunnan teräväkynäisimpiin urheilujournalisteihin
lukeutuvan Juha Tuunan huomio Twitterissä. Tuuna ennakoi oleskeluluvan
tulorajan noston 1600 euroon tietävän mielenkiintoisia aikoja suomalaisissa
palloiluseuroissa. Tuunan arvion mukaan jo nykyinen 1331 euron tuloraja on
edellyttänyt useiden kymmenien pelaajien osalta tavalla tai toisella kikkailua, että
tulot on saatu vaadittuun rajaan. Nähtäväksi jää onko muutoksella vaikutusta
pienipalkkaisten ulkomaalaispelaajien määrään ja/tai seurojen talouteen
kotimaisissa palloilusarjoissa.
Mutta missä ovat urheiluseurat?
Hallitusohjelman liikuntapoliittisessa osassa todetaan, että
vapaaehtois- ja talkootyö on liikunnan harrastamisen kivijalka. Urheiluseurojen
todetaan vahvistavan yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta ja liikunnalla
olevan tärkeä rooli myös osana maahanmuuttajien kotoutumista.
Luulen kuulleeni tämän juhlapuheen ennenkin.
Juhlapuheiden lisäksi hallitus ilmoittaa turvaavansa
liikunnan vapaaehtoistyön varmistaen, ettei tarpeeton byrokratia ole este seurojen
ja järjestöjen toiminnalle tai tapahtumien järjestämiselle. Itse en ole ihan
varma onko tarpeeton byrokratia vähenevän
vapaaehtoistyön juurisyy.
Hallitusohjelman nuorisopoliittisessa osassa todetaan, että
hallitus turvaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuuden vähintään yhteen
mieluisaan harrastukseen. Lasten ja nuorten harrastamisen kokonaisuutta luvataan
kehittää yhteistyössä harrastustoimijoiden kanssa. Lisäksi luvataan selvittää harrastus-
ja kerhotoiminnan rakenteiden sekä rahoituksen kokonaiskuva ja huolehtia siitä,
että Harrastamisen Suomen malli täydentää olemassa olevaa harrastuskenttää.
Harrastamisen Suomen mallin tähänastinen kehittäminen ei mielestäni
kuitenkaan varsinaisesti lupaa, että edellä mainittua tehtäisiin juuri urheiluseurojen
tarpeet ja mahdollisuudet huomioiden.
Sen sijaan lupausta siitä, että hallitus lisää
harrastesetelin käyttöä kunnissa lasten ja nuorten mielekkäiden
harrastusmahdollisuuksien laajentamiseksi voinee pitää urheiluseurojen osalta positiivisena
asiana. Toivottavasti näistä erilaisista kokeiluista tehdään aikanaan kattavat
vaikutusarviot ja parhaat käytännöt vakiinnutetaan lupausten mukaisesti pysyviksi
tuki- ja toimintamalleiksi.
Liikuntapoliittisessa keskustelussa on viime aikoina puhuttu
paljon ja huolestuneeseen sävyyn harrastamisen kustannuksista. Tätä vasten hallituksen
suunnittelemaa liikuntapalveluiden ALV-prosentin nostoa voi pitää yllättävänä.
Arvonlisäveron korotuksella kun luulisi kaupunkilaisjärjellä ajateltuna olevan harrastamisen
kustannuksia nostava vaikutus. Se nostanee ainakin liikuntapaikkojen vuokria ja
sitä kautta myös junioriurheiluseurojen kustannuksia. Lisäksi sillä on
luonnollisesti vaikutusta ainakin alennetun verokannan piirissä olleisiin
ohjatun liikunnan palveluihin.
Onkin vähän yllättävää, ettei Olympiakomitea kommentoinut lausunnossaan lainkaan liikuntapalveluiden ALV-kannan nostoa.
Hallitusohjelma sisältää myös suunnitelman alentaa Opetus-
ja kulttuuriministeriön jakamien valtionavustusten määrä. Vaiheittain
tapahtunut valtionapujen alentaminen alkaisi ensi vuoden 10 M€ vähennyksestä ja
päätyisi peräti 125 M€ vuosittaiseen leikkaukseen vuonna 2027. Hallitusohjelmassa ei linjata miten
tämä leikkaus jakaantuisi koulutuksen, kulttuurin, tieteen, liikunnan ja nuorisotyön
kesken.
Urheiluseurojen saamat valtionavut ovat sen verran pieniä,
että en osaa olla seurojen näkökulmasta huolissani tulevista valtionapuleikkauksista. On
varmaa, että liikunta saa osansa tulevista leikkauksista, mutta uskoisin niiden
kohdistuvan ensisijaisesti asiasta huolensa jo esittäneeseen Olympiakomiteaan, lajiliittoihin
sekä erityisesti omaa paikkaansa nykyisessä urheilu- ja liikuntakentässä etsivien
Työväen Urheiluliiton ja Liikunnan aluejärjestöjen kaltaisiin toimijoihin.
Mikä on ”oman” ministerin vaikutus?
Hallitusohjelman lisäksi hallitusneuvottelujen mielenkiintoinen
uutinen oli, että tulevasta hallituksesta löytyy erillinen liikunta-, urheilu-
ja nuorisoministeri. Tämän voi tulkita tarkoittavan liikunnan ja urheilun
merkityksen korostumista.
Toisaalta on hyvä huomata. että kyseinen ministeri on oman ministeriönsä ”kolmosministeri”
ja hänellä on selvästi koko valtioneuvoston kevein salkku. Mielenkiintoista on
sekin, että kyseinen salkku ei mennyt urheilupuolueena profiloituneelle ja esimerkiksi
Olympiakomitean johdon miehittäneelle Kokoomukselle, vaan siitä tuli
hallituksen pienpuolueiden kesken hallituskautta kantajaansa vaihtuva salkku.
Nähtäväksi jää, että tuleeko tulevasta liikunta- ja
urheiluministeristä hallituksen sisällä vaikutusvaltainen vallankäyttäjä ja
yhteiskunnallisessa keskustelussa näkyvä mielipidevaikuttaja vai jääkö hänen
rooliksi allokoida oman toimialansa noin 250 miljoonan vuosittaista budjettia sekä toimia
aktiivisena avauspuhujana erilaisissa liikuntaseminaareissa ja suosittuna juhlapuhujana
urheilujärjestöjen ja -seurojen juhlissa.
Mielenkiintoista on myös seurata, että mikä ministeriö lopulta hallinnoi poikkihallinnollista Suomi Liikkeelle -ohjelmaa ja kuka ministeri johtaa sen toimeenpanoa ja seurantaa varten perustettavaa ministerityöryhmää. Hallitusohjelmassa Suomi Liikkeelle -ohjelman menolisäys on laitettu sosiaali- ja terveyspalveluiden alle otsikolla Liikunta ja terveys.
Teot ratkaisevat
Hallitusohjelma on nyt kirjoitettu. On erittäin positiivista,
että hallitusohjelmassa on tunnistettu ja tunnustettu liikkumattomuuden haaste.
Tältä osin hallitusohjelmaan voi suhtautua varovaisen toiveikkaasti. Myös
huippu-urheilun näkökulmasta hallitusohjelma olisi voinut olla paljon
huonompikin. Sen sijaan liikunta- ja urheilutoiminnan kivijalka seuratoiminta
jää hallitusohjelmassa ilman ansaitsemaansa huomiota. Tämä ei toki vielä
tarkoita, etteikö tuleva hallitus voisi tehdä myös seuratoiminnan
toimintaedellytyksiä ja elinvoimaisuutta parantavaa politiikkaa. Hallitusohjelma
ei sitä kuitenkaan lupaa.
Mutta kuten aina – lopulta teot ratkaisevat.
Vahva ja välittävä Suomi - Neuvottelutulos hallitusohjelmasta 16.6.2023
Kommentit
Lähetä kommentti